Dobór kijów

Witamy w Akademii GABEL, dobór kijów jest tematem bardzo szerokim dlatego tę specjalistyczną sekcje podzieliliśmy tematycznie w zależności od rodzajów kijów, którymi są Państwo zainteresowani. GABEL jako jedna z najbardziej profesjonalnych firm produkująca ten element sportowego ekwipunku posiada w swojej kolekcji każdy rodzaj kijów do zastosowania we wszystkich możliwych sportach. Kliknij w poniższą aktywność a my w najbardziej skondensowany sposób postaramy się podpowiedzieć Ci na co zwrócić szczególną uwagę. Jeśli mimo lektury nadal nie wiesz jakie kije zakupić napisz: sklep@gabel.com.pl postaramy się pomóc:

I. Trekking:

  1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu?
  2. Możliwości składania kijów: wady i zalety dla trekkingowców i piechurów.
  3. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach trekkingowych.
  4. Kije z amortyzacją czy bez, kilka istotnych faktów i cennych wskazówek.

II. Nordic Walking / Trail Running:

  1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.
  2. Kije składane czy o stałej długości.
  3. Jak dobrać długość kijów nordic walking / trail running.
  4. Możliwości składania kijów: wady i zalety dla nordic walking / trail running.
  5. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach nordic walking / trail running.
  6. Kije z amortyzacją czy bez, kilka istotnych faktów i cennych wskazówek.

III. Skitouring.

  1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.
  2. Możliwości składania kijów: wady i zalety dla skitourowców?
  3. Kije składane czy o stałej długości.
  4. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach skitourowych.

IV. Narciarstwo alpejskie:

  1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.
  2. Jak dobrać długość kijów narciarskich.
  3. Kije proste czy zakrzywione wykonane z aluminium czy karbonu. Wady i zalety dla narciarzy.
  4. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach narciarskich.

V. Narciarstwo biegowe/klasyczne:

  1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.
  2. Jak dobrać długość kijów – technika klasyczna i łyżwowa.
  3. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach biegowych.
  4. Kij regulowane czy o stałej długości, wady i zalety dla biegaczy narciarskich.

VI. Kije uniwersalne, czy to możliwe?

I. Trekking:

1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.

W kolekcji kijów dedykowanych trekkingowi produkty marki GABEL wykonane są z aluminium oraz włókna węglowego – karbonu.

ALUMINIUM:

Z uwagi na to, że czyste aluminium wykorzystane do produkcji kijów nie sprosta wyzwaniom rynku sportowego GABEL wykorzystuje stopy aluminium – czyli kombinacje aluminium oraz innych pierwiastków [miedz, manganu, cynk, magnez itp.,]. W efekcie otrzymujemy różnego rodzaju stopy aluminium, których charakterystykę opisujemy poniżej:

  1. F60: aluminium o numeracji stopu 7075-T – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. Symbolika T oznacza, że stop został poddany działaniu temperatury 160º – 180ºC co wzmocniło jego wytrzymałość na rozciąganie i zdecydowanie zwiększyło jego granicę plastyczności. W efekcie uzyskujemy stop o maksymalnej i najlepszej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru, niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu płatowiec w 1943 r. Jeśli zatem oczekujemy najwyższej jakości kijów aluminiowych warto zwrócić uwagę na ten parametr i nie dać się zbyć frazesem: „kijek jak kijek każdy widzi”😊
  2. F56: aluminium o numeracji stopu 7075 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. W efekcie uzyskujemy stop o bardzo dobrej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075 i 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu „płatowiec” w 1943 r. Widząc przy naszych kijach oznaczenie F56 czy F60 mamy pewność, że kij będzie bardzo wytrzymały, lekki i jednocześnie możliwie plastyczny. Będzie go bardzo trudno złamać podczas upadku przy jednoczesnym zachowaniu dynamiki i sztywności podczas gwałtownego wsparcia czy górskiego podejścia.
  3. Aluminium 6061: oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez oraz krzem. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 6061 ma bardzo dobre warunki do spawania, zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i jest najpopularniejszym stopem wykorzystywanym do użytku ogólnego. Ciekawostką może być fakt, że z tego stopu aluminium wykonane jest podwozie w popularny modelu Audi A8 – oraz w wybranych kijach marki GABEL😊 niech to będzie najlepsza rekomendacja tego materiału dla Twojego sprzętu.
  4. F45: aluminium o numeracji stopu 5086 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez [5%–4.5%]. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 5086 ma bardzo dobre warunki do spawania i zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i znakomite właściwości korozyjne stąd jego popularność w produkcji elementów ram rowerowych, kadłubów małych łodzi i jachtów. Z uwagi, na to, że do powstania stopu więcej korzysta się z magnezu niż cynku (jak w przypadku 7075) stop 5086 jest tańszy a co za tym idzie kije, w których jest wykorzystywany charakteryzują się korzystniejszą ceną dla klienta. Można śmiało powiedzieć, że jest to znakomity stosunek jakości do ceny produktu – przecież nie każdy wymaga od kijów maksymalnych osiągnięć.

WŁÓKNO WĘGLOWE – KARBON

Włókno węglowe już od lata zrewolucjonizowało podejście do produkcji różnego typu sprzętu sportowego, od kijów sportowych po rowery, maszty i rakiety tenisowe. Zaletą włókna węglowego jest najlepszy stosunek wagi do sprężystości [sztywności] pośród wszystkich do tej pory wynalezionych materiałów. Dzięki temu kije sportowe wykonane z włókna węglowego są będą lekkie a co najważniejsze bardzo sztywne dzięki czemu z łatwością oddadzą siłę z jaką będziemy na nie oddziaływać. W przypadku sportów śnieżnych każde odepchnięcie będzie skutkować maksymalną efektywnością i zaczniemy przyspieszać. W przypadku nordic walking, trail running czy trekkingu kije carbonowe będą znakomicie oddawać siłę z jaką odepchniemy się od podłoża bez konieczności dźwigania zbędnego balastu. Każdy kij ma dwa końce😊 – włókno węglowe samo w sobie ma dość istotną wadę – nie jest wytrzymałe na uderzenia mechaniczne – potrafi szybko ulec pęknięciu lub złamaniu. GABEL wyszedł naprzeciw temu wyzwaniu i jako pierwszy na rynku wprowadził technologie SNAKE CARBON, – kompozycja włókna węglowego oraz kevlaru dająca układ geometryczny skóry węża powstały w wyniku innowacyjnej technologii krystalizacji włókien, dzięki któremu kije są o 20% lżejsze i 18% bardziej wytrzymałe na uderzenia. Snake Carbon to rewolucja w sposobie zastosowania włókna węglowego w produktach sportowych. Dzięki niej kije GABEL wytrzymają długie biegi, wyprawy górskie i zjazdy na nartach nawet w najtrudniejszym terenie.

2. Możliwości składania kijów: wady i zalety dla trekkingowców i piechurów.

Marka GABEL jest pierwszą marką na rynku outdoorowym, która w 1993 r. na legendarnych już targach outdoorowych w Friedrischafen zaprezentowała kije teleskopowe/składane. Wtedy była to rewolucja, która zmieniła sposób patrzenia na kije w branży. Obecnie marka posiada 4 systemy składania kijów, w opcjach złożenia na:  3 sekcje i 2 sekcje – 3 sekcyjne po złożeniu będą miały ok 66 cm, kije 3 sekcyjne w systemie WIRED będą miały ok. 37 cm, 2 sekcyjne ok 80 cm. Do indywidualnego wyboru pozostawiamy zakup tych z najbardziej właściwą dla Państwa metodą złożenia. Poniżej opiszemy je po krótce przedstawiając wady i zalety każdego z nich z naszą delikatną rekomendacją:

  1. System TOP PERFORMANCE LOCKING: system potocznie zwany „skręcanym” – wystarczy ustawić odpowiednią długość kija i skręcić (ruch na wzór wykręcania mokrego ręcznika). Obecnie bardzo popularny jednak tutaj GABEL bardzo się wyróżnia na tle konkurencji. W systemie stosuje dwa punktu rozporu, dzięki którym „kołek rozporowy”, który stanowi sedno systemu ma swoje oparcie w dwóch punktach – gwarantuje to bardzo mocną blokadę i eliminuje ryzyko złożenia się kija wtedy kiedy najmniej się tego spodziewasz. Minusem systemu jest jego wrażliwość na niską temperaturę – w ekstremalnie trudnych warunkach kij może przymarznąć na tyle mocno by nie było możliwe jego złożenie – sytuacja rzadka ale możliwa. System stosujemy również w kijach budżetowych i nisko budżetowych – gwarantujemy, że nigdy Cię nie zawiedzie – szczególnie polecany piechurom, którzy chodzą głównie wiosną, latem i jesienią.
  2. System FAST LOCK: System zewnętrznego blokowania, który dzięki solidnym klamrą daje możliwość szybkiej i pewnej regulacji odpowiedniej długości kija. Sprawdza się bardzo dobrze również podczas niskich temperatur. Delikatnie na minus można określić fakt, że klamry wpływają negatywnie na wagę kijów – jednak do tej pory nikt nie wymyślił bardziej niezawodnego systemu.

W tym miejscu należy powiedzieć, że firma GABEL jako jedyny producent kijów na świecie stosuje jednocześnie dwa powyższe systemy w jednym modelu. Dzięki temu klient zyskuje najbardziej pewny system blokady długości i może dokonać wyboru – czy regulowany kij blokuje korzystając z dwóch systemu jednocześnie czy tylko używa systemu FAST LOCK.

  1. System WIRED: Innowacyjna technologia WIRED pozwoli złożyć kijek za pomocą prostego przycisku. Poszczególne sekcje kija są połączone ultra wytrzymałą stalową linką. Zaletą tej technologii jest posiadanie kija sztywnego, lekkiego, zajmującego bardzo mało miejsca co znakomicie ułatwia jego transport. Niektóre model po złożeniu mają długość zaledwie 33 cm. W przypadku kijów trekkingowych technologia WIRED jest bardzo kusząca, gdyż kije możemy schować do środka plecaka i kontynuować wędrówkę bez zbędnego balastu, wystających widii na zewnątrz itp., Na delikatny minus pracuje tutaj sztywność kija – elementy sekcyjne mimo bardzo precyzyjnego złożenia pracują delikatnie na boki, co niektórym może nie odpowiadać. Bez wątpienia jednak nikt jeszcze nie wymyślił bardziej kompaktowej formy złożenia kijów.
  2. System Twist Lock: Twist Lock sprawia, że Twoje kije są kompaktowe bez uszczerbku na ich sztywności! Ten system blokowania obsługiwany jest za pomocą dwóch prostych, łatwych i intuicyjnych kroków. Po prostu chwyć dłuższą część kija a dolną sekcje obróć o 90 °. Postępuj zgodnie z instrukcjami zilustrowanymi na kijku (otwarta / zamknięta kłódka). Jak tylko blokada zostanie zwolniona [otwarta kłódka] rozczłonuj elementy. Aby złożyć kije z powrotem, wystarczy ponownie umieścić dolną sekcję w górną, a następnie obrócić ją w kierunku zamkniętej kłódki, obracając o 90°. Po zablokowaniu poszczególnych sekcji możesz zacząć korzystać z kija. System Twist Lock został opatentowany przez firmę GABEL i stanowi znakomite rozwiązanie umożliwiające składanie kijów i utrzymanie ich sztywności i stabilności po rozłożeniu. W przypadku trekkingu na delikatny minus można zapisać fakt, że kije po złożeniu będą dość długie, jednak zdecydowanie są to najsztywniejsze kije z tych składanych.

 

3. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach trekkingowych.

W kolekcji kijów trekkingowych rękojeść oraz grot mają kolosalne znaczenie. Technika marszu w górach wymaga bardzo dobrego odepchnięcia/podparcia a ten determinowany jest przez pewny chwyt kija, który gwarantuje piankowa rączka zastosowana w większości modeli. Kije nieco tańsze posiadają rączki kompozytowe, które również znakomicie pomagają w dobrych chwycie.

Niezależnie od tempa w jakim poruszasz się w górach zwróć uwagę na piankę, która znajduję się pod rękojeścią kija. Wiele osób zastanawia się w jakim celu jest tam umieszczona? Jej główne funkcje to możliwość niższego chwytu podczas trawersowania. Kupując kije trekkingowe zwróć uwagę na to, że wszystkie nasze model posiadają łatwy system regulacji długości pasków, wiele modeli posiada pasek wypinany wykonany z bardzo przyjemnego dla dłoni materiału [ważne gdy maszerujemy bez rękawiczek].

Przejdźmy teraz „na drugi koniec kija” ponieważ na nic nasze wszystkie wysiłki podchodzenia, gdy grot kija nie będzie gwarantował najlepszej przyczepności – GABEL w większości swoich kijów trekkingowych stosuje końcówkę widiową wykonaną z materiału tupu węglik [CARBIDE] – specjalny stop atomu metalu, półmetalu i węgla. Materiał ten jest zdecydowanie bardziej odporny na ścieranie niż stal i oprócz wytrzymałości gwarantuje najlepszą przyczepność zarówno na lodzie jak i innym twardym podłożu. Należy zwrócić uwagę, że grot (niezależnie od kształtu) montowany jest na kij bezpośrednio co w przypadku jego uszkodzenia lub zużycia daj możliwość demontażu i montażu nowego – GABEL.COM.PL gwarantuje dostępność tego typu „części zamiennych”. Na koniec kilka słów o „talerzykach” – kupując kije zwróć uwagę na ich średnicę i strukturę. Te mniejsze dedykowane są do regularnych wędrówek, te większe umożliwiają poruszanie się w głębokim śniegu – dzięki nim nasz kij nie zapadnie się w śniegu – to detal, ale niesamowicie istotny szczególnie w górach wysokich. Większość modeli trekkingowych marki GABEL posiada zestaw talerzyków w komplecie z kijami – jeśli je zgubisz – zawsze można je u nas dokupić.

 

4. Kije z amortyzacją czy bez, kilka istotnych faktów i cennych wskazówek.

 

Składane kije marki GABEL posiadają dwa rodzaje i formy amortyzacji. Jej cel jest prosty i powszechnie znany – absorbcja drgań i uderzeń powstałych w wyniku zetknięcia kija z twardym podłożem. GABEL amortyzuje uderzenia na dwa sposoby i tym mocno wyróżnia się na tle konkurencji:

  • Amortyzacja w formie systemu ANIT-SHOCK to klasyczna forma amortyzacji sprężynowej – kij mocno pracuje w płaszczyźnie góra / dół. W większości modeli amortyzacje można włączyć lub wyłączyć a absorbcji podlegają wszystkie mocne drgania – powyżej 100 Hz. Kij mocno pracuje i niestety nie oddaje dobrze całej siły z jaką oddziałujemy na niego – niektórzy fachowcy mówią, że wraz z działaniem ANTI-SHOCK amortyzacji ulega również siła naszych rąk – wg. nas to opinia mocno na wyrost – jednak świat outdoorowy jest mocno w tej kwestii podzielony. Pamiętaj, że u nas masz wybór – wystarczy wyłączyć system i problem z głowy.
  • Opatentowany przez GABEL ANTI IMPACT [A.I.] pochłania drgania wywołane zetknięciem kija z podłożem (nowszy system). System niweluje wibracje mierzone poniżej 100 HZ, które w sposób bolesny mogę przedostać się do twoich nadgarstków czy łokci. W systemie ANTI IMPACT [A.I.] użyliśmy specjalne tuleje, które zawierają w sobie mikrokomórki tworząc poduszkowatą powłokę – materiał często używany jest w branży samochodowej przy produkcji najwyższej klasy amortyzatorów. Dedykowana tuleja zamontowana jest w system regulacji kijów. W naszym dziale badań i rozwoju poddaliśmy wnikliwym testom wszystkie dostępne na rynku systemy redukcji drgań. Nasze wnioski są jednoznaczne. Tylko system ANTI IMPACT redukuje drgania mierzone poniże 100 HZ – czyli wszystkie te powodujące kontuzje nadgarstków tzw. mrowienia oraz bolesne i bardzo trudne w leczeniu zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej czyli tzw. “łokieć tenisisty”. Dedykowana grupa kijów ANTI IMPACT w kolekcji GABEL przeznaczona jest dla wszystkich amatorów nordic walking, trail running czy marszu/trekkingu. Szczególnie polecamy system użytkownikom, którzy często chodzą po twardym podłoży, intensywnie schodzą po stromych odcinkach lub w przeszłości cierpieli na mrowienia nadgarstków lub “łokieć tenisisty”.

Tak jak już wcześniej napisaliśmy zakup sprzętu sportowego musi poprzedzić własna obiektywna analiza potrzeb wraz z oceną swojego zdrowia i możliwości. Z pewnością bardzo dobrym rozwiązaniem dla wszystkich poszukujących amortyzacji jest system ANTI IMPACT – zadba o nasze nadgarstki i łokcie bez uszczerbku na dynamice marszu czy biegu.

 

 

II. Nordic Walking / Trail Running:

1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.

W kolekcji kijów dedykowanych Nordic Walking / Trail Running produkty marki GABEL wykonane są z aluminium oraz włókna węglowego – karbonu.

ALUMINIUM:

Z uwagi na to, że czyste aluminium wykorzystane do produkcji kijów nie sprosta wyzwaniom rynku sportowego GABEL wykorzystuje stopy aluminium – czyli kombinacje aluminium oraz innych pierwiastków [miedz, manganu, cynk, magnez itp.,]. W efekcie otrzymujemy różnego rodzaju stopy aluminium, których charakterystykę opisujemy poniżej:

  1. F60: aluminium o numeracji stopu 7075-T – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. Symbolika T oznacza, że stop został poddany działaniu temperatury 160º – 180ºC co wzmocniło jego wytrzymałość na rozciąganie i zdecydowanie zwiększyło jego granicę plastyczności. W efekcie uzyskujemy stop o maksymalnej i najlepszej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu płatowiec w 1943 r. Jeśli zatem oczekujemy najwyższej jakości kijów aluminiowych warto zwrócić uwagę na ten parametr i nie dać się zbyć frazesem: „kijek jak kijek każdy widzi”😊
  2. F56: aluminium o numeracji stopu 7075 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. W efekcie uzyskujemy stop o bardzo dobrej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075 i 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu „płatowiec” w 1943 r. Widząc przy naszych kijach oznaczenie F56 czy F60 mamy pewność, że kij będzie bardzo wytrzymały, lekki i jednocześnie możliwie plastyczny. Będzie go bardzo trudno złamać podczas upadku, niefrasobliwości przy jednoczesnym zachowaniu dynamiki i sztywności podczas gwałtownego wsparcia czy dynamicznego marszu.
  3. Aluminium 6061: oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez oraz krzem. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 6061 ma bardzo dobre warunki do spawania, zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i jest najpopularniejszym stopem wykorzystywanym do użytku ogólnego. Ciekawostką może być fakt, że z tego stopu aluminium wykonane jest podwozie w popularny modelu Audi A8 – oraz w wybranych kijach marki GABEL😊 niech to będzie najlepsza rekomendacja tego materiału dla Twojego sprzętu.
  4. F45: aluminium o numeracji stopu 5086 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez [5%–4.5%]. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 5086 ma bardzo dobre warunki do spawania i zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i znakomite właściwości korozyjne stąd jego popularność w produkcji elementów ram rowerowych, kadłubów małych łodzi i jachtów. Z uwagi, na to, że do powstania stopu więcej korzysta się z magnezu niż cynku (jak w przypadku 7075) stop 5086 jest tańszy a co za tym idzie kije, w których jest wykorzystywany charakteryzują się korzystniejszą ceną dla klienta. Można śmiało powiedzieć, że jest to znakomity stosunek jakości do ceny produktu – przecież nie każdy wymaga od kijów maksymalnych osiągnięć.

WŁÓKNO WĘGLOWE – KARBON

Włókno węglowe już od lata zrewolucjonizowało podejście do produkcji różnego typu sprzętu sportowego, od kijów sportowych po rowery, maszty i rakiety tenisowe. Zaletą włókna węglowego jest najlepszy stosunek wagi do sprężystości [sztywności] pośród wszystkich do tej pory wynalezionych materiałów. Dzięki temu kije sportowe wykonane z włókna węglowego są będą lekkie a co najważniejsze bardzo sztywne dzięki czemu z łatwością oddadzą siłę z jaką będziemy na nie oddziaływać. W przypadku sportów śnieżnych każde odepchnięcie będzie skutkować maksymalną efektywnością i zaczniemy przyspieszać. W przypadku nordic walking, trail running czy trekkingu kije carbonowe będą znakomicie oddawać siłę z jaką odepchniemy się od podłoża bez konieczności dźwigania zbędnego balastu. Każdy kij włącznie z GABEL ma dwa końce😊 – włókno węglowe samo w sobie ma dość istotną wadę – nie jest wytrzymałe na uderzenia mechaniczne – potrafi szybko ulec pęknięciu lub złamaniu. GABEL wyszedł naprzeciw temu wyzwaniu i jako pierwszy na rynku wprowadził technologie SNAKE CARBON, – kompozycja włókna węglowego oraz kevlaru dająca układ geometryczny skóry węża powstały w wyniku innowacyjnej technologii krystalizacji włókien, dzięki któremu kije są o 20% lżejsze i 18% bardziej wytrzymałe na uderzenia. Snake Carbon to rewolucja w sposobie zastosowania włókna węglowego w produktach sportowych. Dzięki niej kije GABEL wytrzymają długie biegi/marsze, wyprawy górskie i zjazdy na nartach nawet w najtrudniejszym terenie.

2. Kije składane czy o stałej długości.

O systemach składania, które oferuje marka GABEL piszemy poniżej jednak zasadnicze pytanie brzmi: składane czy nie? Kije składane rekomendujemy dla:

  • Młodzieży i dzieci, które są jeszcze w fazie wzrost,
  • Dla osób, które maszerują w zmiennych warunkach i podłożu,
  • Z uwagi na to, że rozmiar o stałej długości zmienia się co 5 cm, kije składane mają możliwość ustawienia długości np. 122 cm – tutaj precyzja jest gwarantowana.
  • Dla wszystkich biegaczy górskich, którzy kije używają tylko do mocnych podbiegów i zależy im by po złożeniu szybko umieścić je w specjalistycznym i minimalistycznym plecaku.
  • Dla osób, które często podróżują i zależy im by kije można było schować do torby podróżnej czy plecaka.

Natomiast kije o stałej długości polecamy:

  • Dla zaawansowanych piechurów dla których sztywność kija ma kluczowe znaczenie z mocnym naciskiem na tych wszystkich którzy biegają po górach i kije stanowią ich kluczowy element ekwipunku,
  • Dla osób, dla których waga kija jest na tyle istotna by zaważyła na komforcie i efekcie marszu czy podbiegu.

Tak jak już wcześniej napisaliśmy zakup sprzętu sportowego musi poprzedzić własna obiektywna analiza potrzeb – my polecamy kije składane jako najbardziej uniwersalna opcja sprzętowa – decyzja jednak należy do Ciebie.

3. Jak dobrać długość kijów nordic walking / trail running.

 

  1. Zasada jest bardzo prosta i bardzo łatwo ją zastosować. Chwyć kijek za rękojeść i oprzyj go grotem o podłoże – wyprostuj się. W tej pozycji twoje ramie i przed ramie powinno tworzyć kąt prosty. Początkującym zaleca się zakup kijów nieco krótszych, czyli kąt ok. 100º, tym wszystkim bardzo zaawansowanym i biegaczom górskim polecamy kije nieco dłuższe dla poprawy efektywności wsparcia podczas stromych podbiegów.

 

  1. Jeśli nadal nie wiesz jaką długość zakupić lub nie masz żadnego próbnego kija obok siebie skorzystaj z poniższego symulatora:

*Uwaga, podana długość jest wartością przybliżoną i szacunkową w celu dokładnego pomiaru skorzystaj z zasady opisanej powyżej symulatora lub skontaktuj się z nami bezpośrednio: sklep@gabel.com.pl lub telefonicznie: 573012507 lub skorzystaj z poniższej tabeli.

**Przelicznik dla osób zaawansowanych i biegaczy górskich to 0,72

 

 

4. Możliwości składania kijów: wady i zalety dla nordic walking / trail running.

Marka GABEL jest pierwszą marką na rynku outdoorowym, która w 1993 r. na legendarnych już targach outdoorowych w Friedrischafen zaprezentowała kije teleskopowe/składane. Wtedy była to rewolucja, która zmieniła sposób patrzenia na kije w branży. Jeśli chodzi o strukturę złożenia mamy możliwość wyboru kijów 3 sekcyjnych i 2 sekcyjnych – te 3 sekcyjne po złożeniu będą miały ok 66 cm, kije 3 sekcyjne w systemie WIRED będą miały ok. 37 cm, 2 sekcyjne ok 80 cm. Obecnie marka posiada 4 systemy składania kijów – do indywidualnego wyboru pozostawiamy zakup tych z najbardziej właściwą dla Państwa metodą. Poniżej opiszemy je po krótce przedstawiając wady i zalety każdego z nich z naszą delikatną rekomendacją:

  1. System TOP PERFORMANCE LOCKING: system potocznie zwany „skręcanym” – wystarczy ustawić odpowiednią długość kija i skręcić (ruch na wzór wykręcania mokrego ręcznika). Obecnie bardzo popularny jednak tutaj GABEL bardzo się wyróżnia na tle konkurencji. W systemie stosuje dwa punktu rozporu, dzięki którym „kołek rozporowy”, który stanowi sedno systemu ma swoje oparcie w dwóch punktach – gwarantuje to bardzo mocną blokadę i eliminuje ryzyko złożenia się kija wtedy kiedy najmniej się tego spodziewasz. Minusem systemu jest jego wrażliwość na niską temperaturę – w ekstremalnie trudnych warunkach kij może przymarznąć na tyle mocno by nie było możliwe jego złożenie – sytuacja rzadka ale możliwa. System T.P.L. jest systemem najpowszechniej stosowanym w kijach dedykowanych Nordic Walking głównie ze względu na niską wagę i komfort użytkowania – my rekomendujemy ten system wszystkim fanom tej aktywności ruchowej. Fani biegów górskich raczej nie wybiorą produktów P.L. – skręcania i rozkręcanie kijów w trakcie biegu może okazać się zbyt uciążliwe – chyba, że traktujemy bieg bardzo rekreacyjnie.
  2. System FAST LOCK: System zewnętrznego blokowania, który dzięki solidnym klamrą daje możliwość szybkiej i pewnej regulacji odpowiedniej długości kija. Sprawdza się bardzo dobrze również podczas niskich temperatur. Delikatnie na minus można określić fakt, że klamry wpływają negatywnie na wagę kijów dlatego dość rzadko GABEL stosuje ten system w kijach do Nordic Walking / Trail Running.
  3. System WIRED: Innowacyjna technologia WIRED pozwoli złożyć kijek za pomocą prostego przycisku. Poszczególne sekcje kija są połączone ultra wytrzymałą linką. Zaletą tej technologii jest posiadanie kija bardzo sztywnego, lekkiego, zajmującego bardzo mało miejsca co znakomicie ułatwia jego transport. Niektóre model po złożeniu mają długość zaledwie 33 cm. W przypadku kijów trekkingowych technologia WIRED jest bardzo kusząca, gdyż kije możemy schować do środka plecaka i kontynuować wędrówkę bez zbędnego balastu, wystających widii na zewnątrz itp., Na delikatny minus pracuje tutaj sztywność kija [ważny atrybut kijów Nordic Walking] – elementy sekcyjne mimo bardzo precyzyjnego złożenia pracują delikatnie na boki, co niektórym może nie odpowiadać. Bez wątpienia jednak nikt jeszcze nie wymyślił bardziej kompaktowej i szybkiej formy rozłożenia/złożenia kijów dlatego fani biegów górskich z pewnością ją wybiorą.
  4. System Twist Lock: Twist Lock sprawia, że Twoje kije są kompaktowe bez uszczerbku na ich sztywności! Ten system blokowania obsługiwany jest za pomocą dwóch prostych, łatwych i intuicyjnych kroków. Po prostu chwyć dłuższą część kija a dolną sekcje obróć o 90 °. Postępuj zgodnie z instrukcjami zilustrowanymi na kijku (otwarta / zamknięta kłódka). Jak tylko blokada zostanie zwolniona [otwarta kłódka] rozczłonuj elementy. Aby złożyć kije z powrotem, wystarczy ponownie umieścić dolną sekcję w górną, a następnie obrócić ją w kierunku zamkniętej kłódki, obracając o 90 °. Po zablokowaniu poszczególnych sekcji możesz zacząć korzystać z kija. System Twist Lock został opatentowany przez firmę GABEL i stanowi znakomite rozwiązanie umożliwiające składanie / rozkładanie kijów przy jednoczesnym utrzymaniu ich sztywności. Ten system znakomicie sprawdza się zarówno w nordic walking jak i trail running i stanowi wizytówkę innowacyjności marki GABEL.

 

5. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach nordic walking / trail running.

W kolekcji kijów trail running / nordic walking (rękojeść) oraz grot mają kolosalne znaczenie. Technika marszu Nordic Walking wymaga by kij posiadał odpowiednią rączką [nie tak grubą jak w przypadku kijów trekkingowych] oraz dedykowaną rękawiczkę [nie pasek]. W tych dwóch elementach GABEL jest bardzo specjalistyczny, gdyż oferuje rękojeść profilowaną wykonaną zarówno z dedykowanego korka jak i kompozytu. Wszystkie rękawiczki oferowane do kijów Nordic Walking/Trail Running są wykonane z elastycznego materiału a system NCS znakomicie umożliwia i ułatwia odpowiednią technikę marszy czy biegu – dzięki niemu trzymasz kij zawsze blisko mięśni kciuka – podczas wypuszczenia kija z dłoni niemal automatycznie wróci on na swoje miejsce, maksymalizując siłę odepchnięcia i umożliwi ruch wahadłowy kija.

Przejdźmy teraz „na drugi koniec kija” ponieważ na nic nasze wszystkie wysiłki, gdy grot kija nie będzie gwarantował najlepszej przyczepności i/lub bucik nie pozwoli na swobodę ruchów w marszu – GABEL w większości swoich kijów Nordic Walking / Trail Running stosuje końcówkę widiową wykonaną z materiału tupu węglik [CARBIDE] – specjalny stop atomu metalu, półmetalu i węgla. Materiał ten jest zdecydowanie bardziej odporny na ścieranie niż stal i oprócz wytrzymałości gwarantuje najlepszą przyczepność na każdym podłożu. Należy zwrócić uwagę, że grot (niezależnie od kształtu) montowany jest na kij bezpośrednio co w przypadku jego uszkodzenia lub zużycia daj możliwość demontażu i montażu nowego – GABEL.COM.PL gwarantuje dostępność tego typu „części zamiennych”. Na koniec zwróć uwagę na „buciki” oraz kolorystykę kijów. Buciki znakomicie umilą każdy marsz – dzięki nim aktywność nordic walking odbędzie się „bezszelestnie” z odpowiednią naturalną amortyzacją. Kolorystyka kijów Nordic Walking marki GABEL nie jest przypadkowa – celowo używamy intensywnych kolorów by zadbać o widoczność na chodniku, poboczu i wszędzie tak gdzie używasz naszych produktów. Dodatkowo zadbaliśmy o elementy typowo odblaskowe by nadjeżdżający samochód w porę Cię zauważył.

 

 

6. Kije z amortyzacją czy bez, kilka istotnych faktów i cennych wskazówek.

Składane kije marki GABEL i wybrane modele posiadają dwa rodzaje i formy amortyzacji. Jej cel jest prosty i powszechnie znany – absorbcja drgań i uderzeń powstałych w wyniku zetknięcia kija z twardym podłożem. GABEL amortyzuje uderzenia na dwa sposoby i tym mocno wyróżnia się na tle konkurencji:

  • Amortyzacja w formie systemie ANIT-SHOCK to klasyczna forma amortyzacji sprężynowej dzięki, której kij mocno pracuje w płaszczyźnie góra / dół. W większości modeli amortyzacje można włączyć lub wyłączyć a absorbcji podlegają wszystkie mocne drgania – powyżej 100 Hz. Kij mocno pracuje i niestety nie oddaje dobrze całej siły z jaką oddziałuje na niego – niektórzy fachowcy mówią, że wraz z działaniem ANTI-SHOCK amortyzacji ulega również siła naszych rąk – wg. nas to opinia mocno na wyrost – jednak świat outdoorowy jest mocno w tej kwestii podzielony. Pamiętaj, że u nas masz wybór – wystarczy wyłączyć system i problem z głowy.
  • Opatentowany przez GABEL ANTI IMPACT [A.I.] pochłania drgania wywołane zetknięciem kija z podłożem (nowszy system). System niweluje wibracje mierzone powyżej 100 HZ, które w sposób bolesny mogę przedostać się do twoich nadgarstków czy łokci. W systemie ANTI IMPACT [A.I.] użyliśmy specjalne tuleje, które zawierają w sobie mikrokomórki tworząc poduszkowatą powłokę – materiał często używany jest w branży samochodowej przy produkcji najwyższej klasy amortyzatorów. Dedykowana tuleja zamontowana jest w system regulacji kijów. W naszym dziale badań i rozwoju poddaliśmy wnikliwym testom wszystkie dostępne na rynku systemy redukcji drgań. Nasze wnioski są jednoznaczne. Tylko system ANTI IMPACT redukuje drgania mierzone poniże 100 HZ – czyli wszystkie te powodujące kontuzje nadgarstków tzw. mrowienia oraz bolesne i bardzo trudne w leczeniu zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej czyli tzw. “łokieć tenisisty”. Dedykowana grupa kijów ANTI IMPACT w kolekcji GABEL przeznaczona jest dla wszystkich amatorów nordic walking, trail running czy marszu/trekkingu. Szczególnie polecamy system użytkownikom, którzy często chodzą po twardym podłoży, intensywnie schodzą po stromych odcinkach lub w przeszłości cierpieli na mrowienia nadgarstków lub “łokieć tenisisty”.

Tak jak już wcześniej napisaliśmy zakup sprzętu sportowego musi poprzedzić własna obiektywna analiza potrzeb wraz z oceną swojego zdrowia i możliwości. Z pewnością bardzo dobrym rozwiązaniem dla wszystkich poszukujących amortyzacji jest system Anti Impact – zadba o nasze nadgarstki i łokcie bez uszczerbku na dynamice marszu czy biegu.

 

 

III. Skitouring.

 

1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.

W kolekcji kijów dedykowanych narciarstwu wysokogórskiemu produkty marki GABEL wykonane są z aluminium oraz włókna węglowego – karbonu.

ALUMINIUM:

Z uwagi na to, że czyste aluminium wykorzystane do produkcji kijów nie sprosta wyzwaniom rynku sportowego GABEL wykorzystuje stopy aluminium – czyli kombinacje aluminium oraz innych pierwiastków [miedz, manganu, cynk, magnez itp.,]. W efekcie otrzymujemy różnego rodzaju stopy aluminium, których charakterystykę opisujemy poniżej:

  1. F60: aluminium o numeracji stopu 7075-T – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. Symbolika T oznacza, że stop został poddany działaniu temperatury 160º – 180ºC co wzmocniło jego wytrzymałość na rozciąganie i zdecydowanie zwiększyło jego granicę plastyczności. W efekcie uzyskujemy stop o maksymalnej i najlepszej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu płatowiec w 1943 r. Jeśli zatem oczekujemy najwyższej jakości kijów aluminiowych warto zwrócić uwagę na ten parametr i nie dać się zbyć frazesem: „kijek jak kijek każdy widzi”😊
  2. F56: aluminium o numeracji stopu 7075 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. W efekcie uzyskujemy stop o bardzo dobrej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075 i 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu „płatowiec” w 1943 r. Widząc przy naszych kijach oznaczenie F56 czy F60 mamy pewność, że kij będzie bardzo wytrzymały, lekki i jednocześnie możliwie plastyczny. Będzie go bardzo trudno złamać podczas upadku przy jednoczesnym zachowaniu dynamiki i sztywności podczas szybkiego startu czy górskiego podejścia.
  3. Aluminium 6061: oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez oraz krzem. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 6061 ma bardzo dobre warunki do spawania, zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i jest najpopularniejszym stopem wykorzystywanym do użytku ogólnego. Ciekawostką może być fakt, że z tego stopu aluminium wykonane jest podwozie w popularny modelu Audi A8 – oraz w wybranych kijach marki GABEL😊 niech to będzie najlepsza rekomendacja tego materiału dla Twojego sprzętu.
  4. F45: aluminium o numeracji stopu 5086 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez [5%–4.5%]. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 5086 ma bardzo dobre warunki do spawania i zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i znakomite właściwości korozyjne stąd jego popularność w produkcji elementów ram rowerowych, kadłubów małych łodzi i jachtów. Z uwagi, na to, że do powstania stopu więcej korzysta się z magnezu niż cynku (jak w przypadku 7075) stop 5086 jest tańszy a co za tym idzie kije, w których jest wykorzystywany charakteryzują się korzystniejszą ceną dla klienta. Można śmiało powiedzieć, że jest to znakomity stosunek jakości do ceny produktu – przecież nie każdy wymaga od kijów maksymalnych osiągnięć.

WŁÓKNO WĘGLOWE – KARBON

Włókno węglowe już od lata zrewolucjonizowało podejście do produkcji różnego typu sprzętu sportowego, od kijów sportowych po rowery, maszty i rakiety tenisowe. Zaletą włókna węglowego jest najlepszy stosunek wagi do sprężystości [sztywności] pośród wszystkich do tej pory wynalezionych materiałów. Dzięki temu kije sportowe wykonane z włókna węglowego są będą lekkie a co najważniejsze bardzo sztywne dzięki czemu z łatwością oddadzą siłę z jaką będziemy na nie oddziaływać. W przypadku sportów śnieżnych każde odepchnięcie będzie skutkować maksymalną efektywnością i zaczniemy przyspieszać. W przypadku nordic walking, trail running czy trekkingu kije carbonowe będą znakomicie oddawać siłę z jaką odepchniemy się od podłoża bez konieczności dźwigania zbędnego balastu. Każdy kij włącznie z GABEL ma dwa końce😊 – włókno węglowe samo w sobie ma dość istotną wadę – nie jest wytrzymałe na uderzenia mechaniczne – potrafi szybko ulec pęknięciu lub złamaniu. GABEL wyszedł naprzeciw temu wyzwaniu i jako pierwszy na rynku wprowadził technologie SNAKE CARBON, – kompozycja włókna węglowego oraz kevlaru dająca układ geometryczny skóry węża powstały w wyniku innowacyjnej technologii krystalizacji włókien, dzięki któremu kije są o 20% lżejsze i 18% bardziej wytrzymałe na uderzenia. Snake Carbon to rewolucja w sposobie zastosowania włókna węglowego w produktach sportowych. Dzięki niej kije GABEL wytrzymają długie biegi, wyprawy górskie i zjazdy na nartach nawet w najtrudniejszym terenie.

2. Możliwości składania kijów: wady i zalety dla skitourowców?

Marka GABEL jest pierwszą marką na rynku outdoorowym, która w 1993 r. na legendarnych już targach outdoorowych w Friedrischafen zaprezentowała kije teleskopowe/składane. Wtedy była to rewolucja, która zmieniła sposób patrzenia na kije w branży. Obecnie marka posiada 4 systemy składania kijów – do indywidualnego wyboru pozostawiamy zakup kijów z tym najbardziej właściwym do uprawiania skitouringu, poniżej opiszemy je po krótce przedstawiając wady i zalety każdego z nich z naszą delikatną rekomendacją:

  1. System TOP PERFORMANCE LOCKING: system potocznie zwany „skręcanym” – wystarczy ustawić odpowiednią długość kija i skręcić (ruch na wzór wykręcania mokrego ręcznika). Obecnie bardzo popularny jednak tutaj GABEL bardzo się wyróżnia na tle konkurencji. W systemie stosuje dwa punktu rozporu, dzięki którym „kołek rozporowy”, który stanowi sedno systemu ma swoje oparcie w dwóch punktach – gwarantuje to bardzo mocną blokadę i eliminuje ryzyko złożenia się kija wtedy kiedy najmniej się tego spodziewasz. Minusem systemu jest jego wrażliwość na niską temperaturę – w ekstremalnie trudnych warunkach kij może przymarznąć na tyle mocno by nie było możliwe jego złożenie – sytuacja rzadka ale możliwa.
  2. System FAST LOCK: System zewnętrznego blokowania, który dzięki solidnym klamrą daje możliwość szybkiej i pewnej regulacji odpowiedniej długości kija. Sprawdza się bardzo dobrze również podczas niskich temperatur. Delikatnie na minus można określić fakt czy klamry wpływają negatywnie na wagę kijów.

W tym miejscu należy powiedzieć, że firma GABEL jako jedyny producent kijów na świecie, który stosuje jednocześnie dwa powyższe systemy w jednym modelu. Dzięki temu klient zyskuje najbardziej pewny system blokady długości i może dokonać wyboru – czy regulowany kij blokuje korzystając z dwóch systemu jednocześnie czy tylko używa systemu FAST LOCK – szczególnie ważne w narciarstwie wysokogórskim gdzie siła wsparcia jaką oddziałujemy na kij jest bardzo duża.

  1. System WIRED: Innowacyjna technologia WIRED pozwoli złożyć kijek za pomocą prostego przycisku. Poszczególne sekcje kija są połączone ultra wytrzymałą linką. Zaletą tej technologii jest posiadanie kija bardzo sztywnego, lekkiego, zajmującego bardzo mało miejsca co znakomicie ułatwia jego transport. Niektóre model po złożeniu mają długość zaledwie 33 cm. W przypadku kijów skitourowych technologia WIRED jest bardzo kusząca, gdyż kije możemy schować do środka plecaka i dalej kontynuować podejście z nartami na plecach bez zbędnego balastu. Na delikatny minus pracuje tutaj sztywność kija – elementy sekcyjne mimo bardzo precyzyjnego złożenia pracują delikatnie na boki, co niektórym może nie odpowiadać.
  2. System Twist Lock: Twist Lock sprawia, że Twoje kije są kompaktowe bez uszczerbku na ich sztywności! Ten system blokowania obsługiwany jest za pomocą dwóch prostych, łatwych i intuicyjnych kroków. Po prostu chwyć dłuższą część kija a dolną sekcje obróć o 90 °. Postępuj zgodnie z instrukcjami zilustrowanymi na kijku (otwarta / zamknięta kłód- ka). Jak tylko blokada zostanie zwolniona [otwarta kłódka] rozczłonuj elementy. Aby złożyć kije z powrotem, wystarczy ponownie umieścić dolną sekcję w górną, a następnie obrócić ją w kierunku zamkniętej kłódki, obracając o 90 °. Po zablokowaniu poszczególnych sekcji możesz zacząć korzystać z kija. System Twist Lock został opatentowany przez firmę GABEL i stanowi znakomite rozwiązanie umożliwiające składanie kijów i utrzymanie ich sztywności i stabilności po rozłożeniu. W przypadku skialpinizmu na delikatny minus pracuje tutaj nieco większa precyzja z jaką musimy podejść do procesu złożenia / rozłożenia kija oraz fakt, że po złożeniu kijek będzie miał ok 50 cm.

 

3. Kije składane czy o stałej długości.

O systemach składania, które oferuje marka GABEL w telegraficznym skrócie pisaliśmy powyżej, oczywiście w ramach uprawiania narciarstwa wysokogórskiego możemy spokojnie używać kijów składanych na 3 sekcje i 2 sekcje – te 3 sekcyjne po złożeniu będą miały ok 66 cm, kije 3 sekcyjne w systemie WIRED będą miały ok. 37 cm, 2 sekcyjne ok 80 cm. Znajda się z pewnością i tacy, którzy będą chcieli cieszyć się z maksimum sztywności kijów nie składanych wykonanych z aluminium i/lub włókna węglowego. Tak jak już wcześniej napisaliśmy zakup sprzętu sportowego musi poprzedzić własna obiektywna analiza potrzeb – my polecamy kije składane jako najbardziej uniwersalna opcja sprzętowa – decyzja jednak należy do Ciebie😊

4. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach skitourowych.

W kolekcji kijów dedykowanych narciarstwu wysokogórskiemu chwyt (rękojeść) oraz grot mają kolosalne znaczenie. Technika marszu skitourowego wymaga bardzo dobrego odepchnięcia/podparcia a ten determinowany jest przez pewny chwyt kija, który gwarantuje piankowa rączka zastosowana we wszystkich modelach. W niektórych bardzo profesjonalnych kijach skitourowych typu RACE zaimplementowaliśmy rączkę biegową wraz z system rękojeści oraz paska NCS SYSTEM umożliwiającym utrzymanie kija zawsze blisko mięśni kciuka – podczas wypuszczenia kija z dłoni niemal automatycznie wróci on na swoje miejsce, maksymalizując siłę odepchnięcia w rytmie gwarantującym sukces twojego szybkiego marszu skitourowego. Niezależnie od tempa w jakim poruszasz się na skitourach zwróć uwagę na piankę, która znajduję się na i pod rękojeściom kija. Wiele osób zastanawia się w jakim celu jest tam umieszczona? Jej główne funkcje to możliwość chwytu niskiego podczas zjazdu, bez konieczności skracania długości kijów oraz możliwość niższego chwytu podczas trawersowania. Pamiętać należy jedną z głównych zasad lawinowych – zjazd skitourowy w trudnym terenie powinien odbywać się bez założonych pasków na dłonie – umożliwi to szybkie wyrzucenie kijów na boki w momencie zagrożenia pochłonięcia przez lawinę. Dlatego kupując kije skitourowe zwróć uwagę na to, że wszystkie nasze model posiadają łatwy system regulacji długości pasków, wiele modeli posiada pasek wypinany wykonany z bardzo przyjemnego dla dłoni materiału [ważne gdy maszerujemy bez rękawiczek – choć to wbrew zasadom].

Przejdźmy teraz „na drugi koniec kija” ponieważ na nic nasze wszystkie wysiłki podchodzenia, gdy grot kija nie będzie gwarantował najlepszej przyczepności – GABEL w większości swoich kijów typowo skitourowych stosuje podwójny pazur widiowy wykonany z materiału tupu węglik [CARBIDE] – specjalny stop atomu metalu, półmetalu i węgla. Materiał ten jest zdecydowanie bardziej odporny na ścieranie niż stal i oprócz wytrzymałości gwarantuje najlepszą przyczepność zarówno na lodzie jak i innym twardym podłożu. Grot kształtem przypomina „widelec z dwoma zębami”, dzięki którym kij gwarantuje bardzo pewne wbicie i minimalizuje ryzyko „uśliźnięcia”. W modelach bardziej uniwersalnych GABEL stosuje widię klasyczną – również bardzo skuteczną. Należy zwrócić uwagę, że grot (niezależnie od kształtu) montowany jest na kij bezpośrednio co w przypadku jego uszkodzenia lub zużycia daj możliwość demontażu i montażu nowego – GABEL.COM.PL gwarantuje dostępność tego typu „części zamiennych”. Na koniec kilka słów o „talerzykach” – kupując kije zwróć uwagę na ich średnicę i strukturę. Kije stricte skiourowe typu RACE, zaopatrzone są w talerzyki kształtem przypominające „liść” i znakomicie nadają się do szybkiego przemieszczania się. Bardziej uniwersalne modele skitourowe zaopatrzone są w mniejsze talerzyki dedykowane do regularnych wędrówek oraz większe umożliwiające poruszanie się w głębokim śniegu i puchu – dzięki nim nasz kij nie zapadnie się w śniegu – to detal, ale niesamowicie istotny szczególnie w górach wysokich. Większość modeli skitourowych marki GABEL posiada zestaw talerzyków w komplecie z kijami – jeśli je zgubisz – zawsze można je u nas dokupić.

 

 

IV. Narciarstwo alpejskie:

1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.

W kolekcji kijów dedykowanych narciarstwu alpejskiemu produkty marki GABEL wykonane są z aluminium oraz włókna węglowego – karbonu.

ALUMINIUM:

Z uwagi na to, że czyste aluminium wykorzystane do produkcji kijów nie sprosta wyzwaniom rynku sportowego GABEL wykorzystuje stopy aluminium – czyli kombinacje aluminium oraz innych pierwiastków [miedz, manganu, cynk, magnez itp.,]. W efekcie otrzymujemy różnego rodzaju stopy aluminium, których charakterystykę opisujemy poniżej:

  1. F60: aluminium o numeracji stopu 7075-T – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. Symbolika T oznacza, że stop został poddany działaniu temperatury 160º – 180ºC co wzmocniło jego wytrzymałość na rozciąganie i zdecydowanie zwiększyło jego granicę plastyczności. W efekcie uzyskujemy stop o maksymalnej i najlepszej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu płatowiec w 1943 r. Jeśli zatem oczekujemy najwyższej jakości kijów aluminiowych warto zwrócić uwagę na ten parametr i nie dać się zbyć frazesem: „kijek jak kijek każdy widzi”😊

 

  1. F56: aluminium o numeracji stopu 7075 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. W efekcie uzyskujemy stop o bardzo dobrej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075 i 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu „płatowiec” w 1943 r. Widząc przy naszych kijach oznaczenie F56 czy F60 mamy pewność, że kij będzie bardzo wytrzymały, lekki i jednocześnie możliwie plastyczny. Będzie go bardzo trudno złamać podczas upadku przy jednoczesnym zachowaniu dynamiki i sztywności podczas szybkiego startu czy górskiego podejścia.

 

  1. Aluminium 6061: oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez oraz krzem. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 6061 ma bardzo dobre warunki do spawania, zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i jest najpopularniejszym stopem wykorzystywanym do użytku ogólnego. Ciekawostką może być fakt, że z tego stopu aluminium wykonane jest podwozie w popularny modelu Audi A8 – oraz w wybranych kijach marki GABEL😊 niech to będzie najlepsza rekomendacja tego materiału dla Twojego sprzętu.

 

  1. F45: aluminium o numeracji stopu 5086 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez [5%–4.5%]. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 5086 ma bardzo dobre warunki do spawania i zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i znakomite właściwości korozyjne stąd jego popularność w produkcji elementów ram rowerowych, kadłubów małych łodzi i jachtów. Z uwagi, na to, że do powstania stopu więcej korzysta się z magnezu niż cynku (jak w przypadku 7075) stop 5086 jest tańszy a co za tym idzie kije, w których jest wykorzystywany charakteryzują się korzystniejszą ceną dla klienta. Można śmiało powiedzieć, że jest to znakomity stosunek jakości do ceny produktu – przecież nie każdy wymaga od kijów maksymalnych osiągnięć.

WŁÓKNO WĘGLOWE – KARBON

Włókno węglowe już od lata zrewolucjonizowało podejście do produkcji różnego typu sprzętu sportowego, od kijów sportowych po rowery, maszty i rakiety tenisowe. Zaletą włókna węglowego jest najlepszy stosunek wagi do sprężystości [sztywności] pośród wszystkich do tej pory wynalezionych materiałów. Dzięki temu kije sportowe wykonane z włókna węglowego są będą lekkie a co najważniejsze bardzo sztywne dzięki czemu z łatwością oddadzą siłę z jaką będziemy na nie oddziaływać. W przypadku sportów śnieżnych każde odepchnięcie będzie skutkować maksymalną efektywnością i zaczniemy przyspieszać. W przypadku nordic walking, trail running czy trekkingu kije carbonowe będą znakomicie oddawać siłę z jaką odepchniemy się od podłoża bez konieczności dźwigania zbędnego balastu. Każdy kij włącznie z GABEL ma dwa końce😊 – włókno węglowe samo w sobie ma dość istotną wadę – nie jest wytrzymałe na uderzenia mechaniczne – potrafi szybko ulec pęknięciu lub złamaniu. GABEL wyszedł naprzeciw temu wyzwaniu i jako pierwszy na rynku wprowadził technologie SNAKE CARBON, – kompozycja włókna węglowego oraz kevlaru dająca układ geometryczny skóry węża powstały w wyniku innowacyjnej technologii krystalizacji włókien, dzięki któremu kije są o 20% lżejsze i 18% bardziej wytrzymałe na uderzenia. Snake Carbon to rewolucja w sposobie zastosowania włókna węglowego w produktach sportowych. Dzięki niej kije GABEL wytrzymają długie biegi, wyprawy górskie i zjazdy na nartach nawet w najtrudniejszym terenie.

2. Jak dobrać długość kijów narciarskich.

  1. Zasada jest bardzo prosta i bardzo łatwo ją zastosować. Odwróć kijek do góry grotem i chwyć kijek pod talerzykiem (pod talerzykiem dlatego, że grot przeważnie jest wbity w śnieg). Wyprostuj się i oprzyj kijek rękojeścią o podłoże. W tej pozycji twoje ramie i przed ramie powinno tworzyć kąt prosty 90º. Jeśli kąt jest ostry kijek jest za długi, jeśli rozwarty kijek jest za krótki.
  2. Jeśli nadal nie wiesz jaką długość zakupić skorzystaj z poniższego symulatora:

*Uwaga, podana długość jest wartością przybliżoną i szacunkową w celu dokładnego pomiaru skorzystaj z zasady opisanej powyżej symulatora lub skontaktuj się z nami bezpośrednio: sklep@GABEL.com.pl lub telefonicznie: 573012507 lub skorzystaj z poniższej tabeli.

3. Kije proste czy zakrzywione wykonane z aluminium czy karbonu. Wady i zalety dla narciarzy.

W procesie zakupu niemal każdego sprzętu sportowego bardzo ważne jest byśmy określili swoje potrzeby oraz uczciwie i bardzo obiektywnie ocenili swój obecny stopień zaawansowania oraz perspektywę jego zmiany w najbliższej przyszłości. Kupując kije marki GABEL macie pewność, że produkt przetrwa lata ciągłej eksploatacji. Zaawansowanym polecamy kije z wysokiego stopu aluminium, który opisaliśmy powyżej, ekspertom rekomendujemy kije z włókna węglowego szczególnie, że „skóra węża” chroni je przed zbyt wczesnym odejściem w niebyt😊.  Przy wyborze kształtu kijów zalecamy by narciarze do stopnia średniozaawansowanego kupowali kije proste. Ci z amatorów białego szaleństwa, którzy mają ambicje sportowe polecamy kije średnio gięte modele GS-R, GS, NT-LITE GS – pamiętając, że ich nietypowy kształt nie jest wymysłem, ale dedykowanym dla sylwetki aerodynamicznej w której narciarz przyjmując pozycje zjazdową robi to na tyle umiejętnie, że tył kija chowa się za jego pasem biodrowym i zyskuje cenne ułamki sekund w konkurencja alpejskich. Kije ekstremalnie gięte modele DH, NT LITE SG, to modele typowe do zjazdu czy supergiganta dedykowane wyłącznie dla zawodników, którzy świadomie dokonują wyboru takich produktów i nie trzeba im już niczego tłumaczyć😊.

4. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach narciarskich.

Przy wyborze odpowiedniego kija musimy zwrócić uwagą zarówno na jego rączkę jak i grot. W marce GABEL 90% modeli posiada rączkę kompozytową – czyli materiał plastyczny dzięki któremu chwyt jest bardzo pewny, antypoślizgowy a sam materiał znakomicie nadaje się do optymalnego wyważenia kija [pochylenie względem podłoża 6º – 7º] , dzięki czemu grot w sposób naturalny i niemal automatyczny kieruje się w górę i tył zaraz po rozpoczęciu jazdy. Zarówno w technologii BIOMATRIX jak i TIGER GABEL zastosował paski, które w łatwy sposób można regulować, wyciągać i prać a SYSTEM CLICK integruje rękawiczkę i pasek w taki sposób, że jednym kliknięcie jesteśmy w stanie go wpiąć i wypiąć. W przypadku grota bardzo ważne byśmy zakupili kije z tzw. widią, która w marce GABEL wykonana jest z materiału tupu węglik [CARBIDE] – specjalny stop atomu metalu, półmetalu i węgla. Materiał ten jest zdecydowanie bardziej odporny na ścieranie niż stal i oprócz wytrzymałości gwarantuje najlepszą przyczepność zarówno na lodzie jak i innym twardym podłożu.

 

 

V. Narciarstwo biegowe/klasyczne:

1. Co warto wiedzieć o zastosowanych materiałach – trochę chemii i sportu.

W kolekcji kijów dedykowanych narciarstwu biegowemu produkty marki GABEL wykonane są z aluminium oraz włókna węglowego – karbonu.

ALUMINIUM:

Z uwagi na to, że czyste aluminium wykorzystane do produkcji kijów nie sprosta wyzwaniom rynku sportowego GABEL wykorzystuje stopy aluminium – czyli kombinacje aluminium oraz innych pierwiastków [miedz, manganu, cynk, magnez itp.,]. W efekcie otrzymujemy różnego rodzaju stopy aluminium, których charakterystykę opisujemy poniżej:

  1. F60: aluminium o numeracji stopu 7075-T – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. Symbolika T oznacza, że stop został poddany działaniu temperatury 160º – 180ºC co wzmocniło jego wytrzymałość na rozciąganie i zdecydowanie zwiększyło jego granicę plastyczności. W efekcie uzyskujemy stop o maksymalnej i najlepszej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu płatowiec w 1943 r. Jeśli zatem oczekujemy najwyższej jakości kijów aluminiowych warto zwrócić uwagę na ten parametr i nie dać się zbyć frazesem: „kijek jak kijek każdy widzi”😊

 

  1. F56: aluminium o numeracji stopu 7075 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, który zawiera minimalną ilość dodatków stopowych – w tym przypadku cynk jest pierwszorzędnym pierwiastkiem stopowym [5,6% – 6,1%]. W efekcie uzyskujemy stop o bardzo dobrej odporności i wytrzymałości na obciążenia. Stop 7075 i 7075-T używany jest bardzo często w przemyśle lotniczym, transportowym oraz w produkcji broni [np. karabin M16] – charakteryzuje się korzystniejszym stosunkiem wytrzymałości do ciężaru niż stał. Jako pierwsi na świecie odkryli go Japończycy i wykorzystali w konstrukcji samolotu typu „płatowiec” w 1943 r. Widząc przy naszych kijach oznaczenie F56 czy F60 mamy pewność, że kij będzie bardzo wytrzymały, lekki i jednocześnie możliwie plastyczny. Będzie go bardzo trudno złamać podczas upadku przy jednoczesnym zachowaniu dynamiki i sztywności podczas szybkiego startu czy stromego podbiegu.

 

  1. Aluminium 6061: oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez oraz krzem. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 6061 ma bardzo dobre warunki do spawania, zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i jest najpopularniejszym stopem wykorzystywanym do użytku ogólnego. Ciekawostką może być fakt, że z tego stopu aluminium wykonane jest podwozie w popularny modelu Audi A8 – oraz w wybranych kijach marki GABEL😊 niech to będzie najlepsza rekomendacja tego materiału dla Twojego sprzętu.

 

  1. F45: aluminium o numeracji stopu 5086 – oznacza stop aluminium dedykowany do obróbki plastycznej, w którym głównym pierwiastkiem stopowym jest magnez [5%–4.5%]. Stop nie jest wzmacniany przez obróbkę cieplną (w odróżnieniu do 7075-T) zamiast tego staje się mocniejszy w wyniku zimnej mechanicznej obróbki. Stop 5086 ma bardzo dobre warunki do spawania i zgrzewania [łączenia poszczególnych elementów] i znakomite właściwości korozyjne stąd jego popularność w produkcji elementów ram rowerowych, kadłubów małych łodzi i jachtów. Z uwagi, na to, że do powstania stopu więcej korzysta się z magnezu niż cynku (jak w przypadku 7075) stop 5086 jest tańszy a co za tym idzie kije, w których jest wykorzystywany charakteryzują się korzystniejszą ceną dla klienta. Można śmiało powiedzieć, że jest to znakomity stosunek jakości do ceny produktu – przecież nie każdy wymaga od kijów maksymalnych osiągnięć.

WŁÓKNO WĘGLOWE – KARBON

Włókno węglowe już od lata zrewolucjonizowało podejście do produkcji różnego typu sprzętu sportowego, od kijów sportowych po rowery, maszty i rakiety tenisowe. Zaletą włókna węglowego jest najlepszy stosunek wagi do sprężystości [sztywności] pośród wszystkich do tej pory wynalezionych materiałów. Dzięki temu kije sportowe wykonane z włókna węglowego są będą lekkie a co najważniejsze bardzo sztywne dzięki czemu z łatwością oddadzą siłę z jaką będziemy na nie oddziaływać. W przypadku sportów śnieżnych każde odepchnięcie będzie skutkować maksymalną efektywnością i zaczniemy przyspieszać. W przypadku nordic walking, trail running czy trekkingu kije carbonowe będą znakomicie oddawać siłę z jaką odepchniemy się od podłoża bez konieczności dźwigania zbędnego balastu. Każdy kij włącznie z GABEL ma dwa końce😊 – włókno węglowe samo w sobie ma dość istotną wadę – nie jest wytrzymałe na uderzenia mechaniczne – potrafi szybko ulec pęknięciu lub złamaniu. GABEL wyszedł naprzeciw temu wyzwaniu i jako pierwszy na rynku wprowadził technologie SNAKE CARBON, – kompozycja włókna węglowego oraz kevlaru dająca układ geometryczny skóry węża powstały w wyniku innowacyjnej technologii krystalizacji włókien, dzięki któremu kije są o 20% lżejsze i 18% bardziej wytrzymałe na uderzenia. Snake Carbon to rewolucja w sposobie zastosowania włókna węglowego w produktach sportowych. Dzięki niej kije GABEL wytrzymają długie biegi, wyprawy górskie i zjazdy na nartach nawet w najtrudniejszym terenie.

2. Jak dobrać długość kijów – technika klasyczna i łyżwowa.

Poniższa tabela określa długości kijów dedykowane dla danego wzrostu. SKATING = STYL ŁYŻWOWY, CLASSIC – STYL KLASYCZNY.

3. „Każdy kij ma dwa końce”: czyli rączka i grot kija, na co zwrócić uwagę w kijach biegowych.

W kolekcji kijów dedykowanych narciarstwu biegowemu chwyt (rękojeść) oraz grot mają kolosalne znaczenie. Technika biegów narciarskich wymaga bardzo dobrego odepchnięcia a ten determinowany jest przez pewny chwyt kija, która gwarantuje korkowa rączka zastosowana w większości modeli. Co więcej, zintegrowany system rękojeści oraz paska NCS SYSTEM umożliwia utrzymanie kija zawsze blisko mięśni kciuka – podczas wypuszczenia kija z dłoni niemal automatycznie wróci on na swoje miejsce maksymalizując siłę odepchnięcia w rytmie gwarantującym sukces twojego biegu. Co więcej, za pomocą jednego kliknięcia jesteś w stanie wypiąć pasek z rękojeści by później bez najmniejszych kłopotów wpiąć go z powrotem. Na nic nasze wysiłki jednak, gdy grot kija nie będzie gwarantował najlepszej przyczepności – GABEL we wszystkich swoich kijach biegowych stosuje pazur widiowy wykonany z materiału tupu węglik [CARBIDE] – specjalny stop atomu metalu, półmetalu i węgla. Materiał ten jest zdecydowanie bardziej odporny na ścieranie niż stal i oprócz wytrzymałości gwarantuje najlepszą przyczepność zarówno na lodzie jak i innym twardym podłożu. Należy zwrócić uwagę, że grot montowany jest na kij bezpośrednio co w przypadku jego uszkodzenia lub zużycia daj możliwość demontażu i montażu nowego – GABEL.COM.PL gwarantuje dostępność tego typu „części zamiennych”.

4.     Kij regulowane czy o stałej długości, wady i zalety dla biegaczy narciarskich.

W procesie zakupu niemal każdego sprzętu sportowego bardzo ważne jest byśmy określili swoje potrzeby oraz uczciwie i bardzo obiektywnie ocenili swój obecny stopień zaawansowania oraz perspektywę jego zmiany w najbliższej przyszłości. Kije o stałej długości gwarantują najlepszą sztywność – szczególnie ważne dla zaawansowanych biegaczy – dzięki sztywności cała siła odepchnięcia przeniesiona jest z ramion na kija i podłoże – gwarantuje to najbardziej optymalny sposób wykorzystania wysiłku włożonego w bieg. Kije regulowane nie będą aż tak sztywne jednak pozwolą na posiadanie jednej pary zarówno w technice klasycznej i łyżwie, umożliwią korzystanie z jednej pary kijów wielu osobom. Należy zwrócić uwagę na fakt, że regulowane kije biegowa marki GABEL wyróżniają się na rynku podwójnym system zabezpieczenia przez złożeniem. Jako jedyni na rynku stosujemy jednocześnie system FAST LOCK oraz TOP PERFORMANCE LOCKING dzięki czemu masz pewność, że kij nigdy się nie złoży „bez twojej zgody”😊.

 

 

VI. Kije uniwersalne, czy to możliwe?

Tak, kije uniwersalne to możliwe, ale tylko wtedy kiedy producent proponuje 1 produkt z wymienianą rękojeściom, paskami/rękawiczką, talerzykami itp., GABEL takie produkty posiada i jest to linia produktów FUSION oraz DISCOVERY modele:

  • FUSION WIRED: kod główny produktu: 700 836 160
  • FUSION CORK-TECH: kod główny produktu: 700 836 151
  • FUSION XTL F.L.: kod główny produktu: 700 836 150
  • DISCOVERY XT F.L.: 700 844 630